Aktualności
To sieć metra, nowe linie tramwajowe, integracja biletów na kolej i komunikację miejską, budowa dróg rowerowych, tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej czy nowe zniżki na komunikację zbiorową.
Aleksander Miszalski był gościem briefingu zorganizowanego przez Stowarzyszenie Lepszy Kraków. Podczas dzisiejszego spotkania z prasą towarzyszył profesorowi Stanisławowi Mazurowi, a także Michałowi Kudłaczowi, ekspertowi ds. rozwoju metropolii z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Pora zacząć patrzeć na miasto przez pryzmat rozwoju całej sieci komunikacyjnej. Eksperci z Lepszego Krakowa zadbają o to, by kierunek zmian zakładał integrację wszystkich form przemieszczania się. Dzięki temu nie tylko wbijemy pierwszą łopatę pod budowę metra, ale także rozwiniemy sieć tramwajową, uzupełnimy najważniejszą część trzeciej obwodnicy i poprowadzimy bezpieczne, spójne drogi rowerowe - zapowiadał kandydat na prezydenta Krakowa z Koalicji Obywatelskiej.
Krakowianie potrzebują prostej, spójnej i taniej formy przemieszczania się. Tylko dzięki rozwojowi komunikacji miejskiej, dostępowi do sprawnych form transportu, które łączą się i zazębiają, będziemy w stanie przekonywać ich, a nie zmuszać do zmian nawyków komunikacyjnych. Transport publiczny to krwiobieg miasta i ten krwiobieg należy uzdatnić przez wprowadzenie rozwiązań znanych w najlepiej rozwiniętych krajach świata. Pora także odważnie patrzeć w kierunku tworzenia prawdziwego metra, a nie “produktu metropodobnego”, jaki proponuje kontrkandydat - mówił rektor UEK.
Zaczniemy proces budowy metra, ale takiego, które będzie obsługiwało najbardziej dynamicznie lub potencjalnie rozrastające się części miasta, takie jak południe i wschód Krakowa. Metro według projektu Lepszego Krakowa to rozgałęziająca się na trzy nitki linia. Projekt opracowali wybitni eksperci, którzy budowali metro w kilkunastu miastach świata - mówił Miszalski. Mamy sposoby i sprawdzone fundusze, a także zapowiedziane wsparcie z budżetu skarbu państwa, co sprawi, że budowa metra nie obciąży mieszkańców Krakowa - dodawał Mazur.
Metro będzie aortą Krakowa, a jej żyłami rozrastający się system tramwajowy i kolejne przystanki kolei aglomeracyjnej, która musi zostać połączona jednym, wspólnym biletem z wszystkimi formami transportu. Ale nie zapominamy o ruchu samochodowym, który musi być wygodnie wysunięty poza centrum miasta, a o to zadbamy budując trasy Zwierzyniecką i Pychowicką, które z kolei odblokują dzielnice centralne na bezpieczny, spójny ruch rowerowy i sprawniejszy transport publiczny. Dzięki naszej aplikacji mobilnej chcemy udostępnić informację o tym, które i ile miejsc w strefie płatnego parkowania jest dostępne - mówił Miszalski
Mądre miasto to takie, które postrzega swoją komunikację przez pryzmat naczyń połączonych. Koniec z projektowaniem komunikacji w oderwaniu jednej od drugiej. Musimy patrzeć na ten system w skali całej metropolii, z uwzględnieniem potrzeb mieszkańców Krakowa, ale także komfortu dojazdu z przedmieść miasta. Parkingi P+R, więcej stacji kolejowych i prosty bilet na wszystkie środki transportu sprawią, że zachętą, nie zakazem, ograniczymy wjazd kierowców z gmin ościennych. Mamy wzorce wśród miast europejskich, będziemy nie tylko na nie spoglądać, ale też uczyć się ich doświadczeń - mówił z kolei Michał Kudłacz, ekspert Lepszego Krakowa ds. polityki metropolitalnej.
Chcemy także ułatwić funkcjonowanie rodziców, oferując komunikację miejską za darmo dla dzieci szkolnych - także w okresie wakacji. Przywrócimy tani, roczny bilet dla studentów oraz zwiększymy funkcjonalność, liczbę i rodzaje rowerów na tani wynajem długoterminowy. Chcemy także wzorem Londynu stworzyć komunikacyjny potencjał tramwaju wodnego po Wiśle - dodawał Kudłacz.
Kraków tonie w korkach, ale mamy pomysł i zasoby ludzkie, by stworzyć system, który temu zaradzi. Miasto nie musi być skazane na zatory, ale podobnie jak inne metropolie europejskiego formatu, będzie oferować zróżnicowany i dostępny dla wszystkich system komunikacyjny - komentował Miszalski. Jestem przekonany, że w gronie wybitnych ekspertów z zespołu profesora Mazura, radykalnie poprawimy komfort funkcjonowania krakowian - dodawał.