Blog
Społeczeństwo miejskie najczęściej funkcjonuje w cyklach. Nie zdając sobie z tego sprawy, codziennie wykonujemy podobne czynności, ale możemy mówić też o cyklach tygodniowych, miesięcznych czy przykładowo cyklach pór roku. Cykl dzienny zaczynamy na ogół w miejscu zamieszkania, by następnie przedostawać się do tzw. sfery dla pracodawcy, czyli miejsca pracy.
Po pracy zaś często chcemy korzystać z szeroko rozumianej infrastruktury przemysłu czasu wolnego, jakie zapewnia nam miasto: chcemy pójść do parku, na koncert, zakupy, do lekarza, etc.
Aby efektywnie korzystać zasobów w ramach każdej z tych sfer potrzebujemy sprawnego transportu, który przewiezie nas z domu do pracy; z pracy do miejsc, które oferują nam wyspecjalizowane usługi, instytucje, czy szczególnie urządzoną przestrzeń, zgodnie z naszymi potrzebami. Na koniec dnia wracamy do domu po to, żeby nazajutrz rano znów spieszyć się do pracy. Zatem nie powierzchnia miasta i odległości, które musimy pokonywać są determinantami sprawnego transportu, ale czas, w jakim możemy pokonywać niezbędne odległości. Ważny jest też komfort podróżowania i cena, którą zaliczmy do naszych kosztów stałych.
We wszystkich ważnych rankingach najbardziej przyjaznych miast na świecie wygrywają te ośrodki, których transport jest: szybki, zdywersyfikowany, czysty i zintegrowany. Potrzebujemy transportu uniezależnionego od ruchu ulicznego, czyli „korków”, a więc najlepiej: tramwaju, metra, ale też „buspasów” i ścieżek rowerowych, ponadto efektywnie zaplanowanych dróg dla kierowców samochodów; zintegrowanej kolei podmiejskiej i parkingów w systemie Park and Ride. Komunikacja wewnątrzmiejska jest tak samo istotna jak dostępność ośrodka zew, która pozwala unikać peryferyzacji miasta i podłącza je do ponadregionalnej sieci wymiany zasobów.
Transport bezpośrednio determinuje jakość życia użytkowników miasta (stałych i czasowych rezydentów). Stąd popularność koncepcji: miasta zielonego, miasta 15-minutowego, miasta kompaktowego, miasta rozwijającego się w myśl koncepcji gospodarki okrężnej, smart city. W tych wszystkich koncepcjach pojawia się przestrzeń dla dobrze zorganizowanego transportu – jednego z najbardziej kluczowych obszarów wpływających na funkcjonowanie i rozwój.